Opeopiskelija joka ei koskaan valmistunut
Opeopiskelijoiden ei kannata tehdä niin kuin Minna teki, vaan niin kuin Minna sanoi.
RIKU ORAS
Opeopiskelija 3/24
MINNA CANTH on kaikkien aikojen merkittävimpiä suomalaisia ja hän teki vallankumouksellista työtä muun muassa tasa-arvon, tyttöjen koulutuksen, kirjallisuuden, teatterin, journalismin sekä yhdistystoiminnan parissa. Vaikka Canthin yhteiskunnalliset ansiot ovat poikkeuksellisen mittavat, ei opeopiskelijoiden kannata ottaa Minnasta mallia aivan kaikissa asioissa.
SUOMEN ENSIMMÄINEN opettajankoulutusseminaari avasi ovensa Jyväskylässä vuonna 1863 ja fuksisyksyään opeopiskelijana aloitteli myös Minna Canth, joka oli valikoitunut pääsykoekuulusteluiden perusteella ensimmäisten 49 opeopiskelijan joukkoon 60 hakijasta.
Nykyään opeopiskelijoilla on poikkeuksellisen matala opintojen keskeytysaste verrattuna moneen muuhun opiskelualaan, mutta opettajankoulutuksen alkuaikoina opintojen keskeyttäminen oli yleistä.
Kirjassaan Opettajankoulutuksen tähänastinen kehitys Veli Nurmi kertoo, että puolet 1863 aloittaneen vuosikurssin naisopiskelijoista ja kolmasosa miehistä jätti opinnot kesken, joten opettajan kelpoisuus jäi monelta opeopiskelijalta haaveeksi sairauksien, avioliittojen, huonon opintomenestyksen sekä muiden erinäisten syiden vuoksi.
Jo fuksivuoden aikana kolmea miesopiskelijaa kehotettiin lopettamaan opeopinnot huonon opintomenestyksen vuoksi. Lopulta yksi tästä kolmikosta erosi vapaaehtoisesti ja kaksi muuta erotettiin.
MYÖS MINNA Canthin opinnot tyssäsivät muutaman vuoden jälkeen, sillä hän meni naimisiin seminaarin luonnontieteiden lehtorin kanssa ja perheeseen syntyi seitsemän lasta. Vaikka Canthin omat opinnot keskeytyivätkin, hän vannoi vakaasti kouluttautumisen sekä opiskelun nimeen ja teki hartiavoimin töitä naisten yliopistokoulutuksen eteen.
Opeopiskelijoiden ei siis kannata tehdä niin kuin Minna teki, vaan niin kuin Minna sanoi. Valmistumista ei kannata jättää roikkumaan myöskään siitä syystä, että useilla opettaja-aloilla kelpoiset valmistuneet opettajat saavat parempaa palkkaa.
OPINTOJEN KESKEYTTÄMISTÄ lukuun ottamatta Minnasta kannattaa ottaa mallia monessa asiassa. Kouluttautumisen lisäksi Canth vannoi myös järjestötoiminnan nimeen, ja hänen mukaansa järjestöissä toimiminen on paras keino vaikuttaa asioihin.
Jokaisen opeopiskelijan kannattaa siis tässä yhteydessä kuunnella Canthin kehotusta ja lähteä mukaan ainejärjestöjen sekä SOOLin toimintaan, jotta voimme yhdessä kehittää opettajankoulutusta sekä parantaa opeopiskelijoiden hyvinvointia muun muassa opintojen keskeyttämisen ehkäisemiseksi.