18.5.2018

Open työaika murroksessa

Elokuussa starttaa kolmen vuoden perusopetuksen vuosityöaikakokeilu seitsemässä kunnassa. Tavoitteena on turvata riittävä aika opetuksen suunnitteluun ja arviointiin.

SUSANNA JOKIMIES
Soolibooli 3/18

Ammatteja häviää, joten säilyykö opettajan ammatti? Useimmat uskovat, että opettajan työ säilyy, mutta työn luonne muuttuu.

Opettaminen on muuttunut jo nyt yksilöllisemmäksi. "Kaikille samaa samaan aikaan" on vaihtumassa yksilölliseksi ja eriytetyksi oppimisen ohjaamiseksi. Arviointi on muuttunut jatkuvaksi ja monipuolisemmaksi ja erilainen yhteistyö on määrällisesti kasvanut. Oppituntien ulkopuolinen työ on lisääntynyt, mutta nykyinen työaikajärjestelmämme ei tätä työn muutosta riittävästi tunnista.

Tällä hetkellä perusopetuksessa lähes kaikki opettajat ovat opetusvelvollisuustyöajassa. He saavat palkan sen perusteella, miten paljon he pitävät oppitunteja. Lisäksi korvataan tietyt erikseen sovittavat tehtävät. Elokuussa starttaa kolmen vuoden perusopetuksen vuosityöaikakokeilu seitsemässä kunnassa. Tavoitteena on turvata riittävä aika opetuksen suunnitteluun ja arviointiin.

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on sopinut mallista, jossa määritellään vuodelle tietty määrä työtunteja. Palkka lasketaan vuosityöajassa kaikkien työtuntien, ei pelkästään oppituntien mukaan, jolloin oppituntien laskemisesta siirrytään työtuntien laskemiseen. Tällöin työtunneissa huomioidaan oppituntien esi- ja jälkityöt, arviointityö, kokoukset, tapaamiset, kouluttautumiset ja kaikki muut opettajalle määrättävät työtehtävät.

Kokeiltavassa vuosityöaikakokeilussa tehdään suunnitelma, johon kirjataan kaikki opettajan työtehtävät ja niihin varattu työaika. Työnantaja vahvistaa sen ennen luku- tai työvuoden alkua. Lukuvuoden aikana opettaja pitää kirjaa siitä, paljonko työaikaa kuluu työtehtävien hoitamiseen. Esimies seuraa suunnitelman toteutumista ja tarvittaessa työaikasuunnitelmaa muutetaan.

Kokeilussa perusopetuksen opettajan vuosityöaika on 1 520 tuntia ja 38 työviikkoon jaettuna työtä olisi 40 tuntia viikossa. Tämä rajaisi siis määrän, johon opettajan kaiken työn olisi mahduttava. Ylimenevästä ajasta maksettaisiin erikseen palkkaa.

On tärkeä muistaa, että kyse on kokeilusta. Saatujen kokemusten perusteella on tarkoitus arvioida, kuinka työaikamalleja jatkossa tulisi kehittää. Kokeilu voi vaikuttaa uudelle opettajalle haastavalta tai vaikeasti hahmotettavalta. Se edellyttää myös kykyä arvioida omaa työtä ja omaa työaikaa.

Perusopetuksen vuosityöaikakokeilu herättää myös paljon huolta. Ongelmia syntyy, jos opettajan työhön nousee uusia tehtäviä, joille ei ole nykyisessä järjestelmässä palkkaperusteita ja opettaja päätyy tekemään työtä korvauksetta omalla ajallaan. Loppupeleissä kyse on siitä, että kaikki opettajan työ on arvokasta, josta kuuluu saada korvausta.

LÄHDE JA LISÄTIETOA
OAJ: Perusopetuksen vuosityöaikakokeilu

 


Lisää aiheesta

17.2.2025

Opintojen ohella tehty työ voi myös tukea opettajuutta

Opiskelijoiden taloustilanteen heikentyessä yhä useampi päätyy tekemään töitä opintojen ohella.

17.2.2025

Riittävän hyvä työnhakuun – Parhaat vinkit työnhakijalle

Työnhaku on haastava taitolaji ja tästä jutusta saat kevään parhaat vinkit siihen!

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

17.2.2025

Koulutusvaalit – kevään tärkein juttu

Kunnissa päätetään suurista koulutus- ja sivistyspalveluiden linjoista sekä rahankäytöstä, mikä tekee kuntavaaleista opeopiskelijoille erityisen merkittävän paikan vaikuttaa. Kolme opettajataustaista konkariehdokasta esittäytyy tässä jutussa ja kertoo, kuinka he ovat päätyneet kunta- ja tai aluepolitiikkaan vaikuttamaan. Ehdokkaat paljastavat myös mitkä aiheet nousevat heistä erityisen merkittäviksi näissä vaaleissa.

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

Jaa sivu somessa

Tweet