15.11.2018

Nykyinen opettajankoulutus ei vastaa työelämän tarpeisiin

SOOLin ja Otuksen selvitys osoitti, että opettajankoulutus ei nykyisellään vastaa tulevien opettajien työelämän tarpeisiin ja koulutus kaipaa remonttia.

SUSANNA JOKIMIES
Soolibooli 5/18

SOOL TOTEUTTI keväällä 2018 yhteistyössä Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kanssa selvityksen opettajankoulutuksen antamista työelämänvalmiuksista. Kyselyssä selvitettiin opettajaksi opiskelevien kokemuksia omasta koulutuksesta sekä tyytyväisyyttä siihen, kuinka hyvät eväät koulutus antaa tulevaan opettajan työhön. Selvitys osoitti, että opettajankoulutus ei nykyisellään vastaa tulevien opettajien työelämän tarpeisiin ja koulutus kaipaa remonttia.

Selvityksessä opeopiskelijat arvioivat 30 erilaista opettajan työssä tarvittavaa osaamista. Lähes kaikki niistä osoittautuivat tärkeiksi tulevassa työssä, mutta vain harva osaamisista kehittyi koulutuksessa työelämän edellyttämälle tasolle.

PARHAITEN OPETTAJANKOULUTUS onnistuu perustehtävässään eli opetusosaamisen kehittämisessä. Opetusosaamisella tarkoitetaan tässä opetuksen suunnittelua, didaktista osaamista, opetettavan aineen hallintaa ja teknologian hyödyntämistä opetuksessa.

Kaikkein heikoimmat eväät opettajankoulutus antaa kiusaamisen ehkäisyyn ja puuttumiseen, ensiaputaitoihin ja oppilaitoksen turvallisuutta koskeviin asioihin. Muita heikoksi jääviä osaamisalueita olivat oman työajan hallinta, kodin ja koulun välinen yhteistyö, opettajien välinen yhteistyö ja oppimisvaikeuksien tunnistaminen sekä tukea tarvitsevien oppilaiden tukeminen.

82 prosenttia vastaajista aikoi työskennellä opettajana ainakin aluksi valmistumisensa jälkeen. Muiden epävarmuutta opettajaksi ryhtymiselle aiheuttavat haastavat työskentelyolosuhteet sekä kokemukset siitä, ettei työtä arvosteta yhteiskunnan taholta tarpeeksi (mm. matala palkkaus suhteessa vastuuseen ja vaatimuksiin sekä rajalliset mahdollisuudet urakehitykseen).

KOULUTUKSEN JA TYÖELÄMÄN välisten kuilujen kartoittaminen on edellytys sille, että koulutus uudistuu ja vastaa tulevien opettajien tarpeisiin. Tavoitteena opettajankoulutuksen kehityksessä tulee olla, että valmistuneet opettajat voivat siirtyä luottavaisella mielellä työelämään.

SOOL päivittää tänä lukuvuonna Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman. Ohjelma kiteyttää opettajaksi opiskelevien näkemykset siitä, millainen opettajankoulutus antaisi riittävät valmiudet opettajan työhön. Ohjelma hyväksytään kevään 2019 liittokokouksessa, jonka jälkeen sitä käytetään joka paikkakunnalla opettajankoulutuksen kehittämisessä sekä valtakunnalliseen kehitystyöhön.

Toivon SOOLin saavan rohkean ja nykyisen koulutuksen kipukohtiin pureutuvan ohjelman tulevaisuuden opettajankoulutukselle. Koska tulevat opeopiskelijat ansaitsevat parempaa.


» Lue lisää SOOLin ja Otuksen selvityksestä


Lisää aiheesta

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

24.9.2024

Hallitus leikkaamassa opettajien täydennyskoulutuksesta

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen hallituksen budjettiesityksessä vaikeutetaan jatkuvaa oppimista taas erityisen haitallisella tavalla.

Jaa sivu somessa

Tweet