25.1.2019

”Miten saadaan opiskelijat mukaan vaikuttamaan?”

Onko tavoitteena vain antaa vaikutelma, että nuorten näkemykset muka kiinnostavat?

ALEKSI VEHMASSALO
Soolibooli 1/19 pääkirjoitus

Opiskelija-aktiivina kuulee usein kysymyksen: "Miten nuoret ja opiskelijat saataisiin paremmin mukaan vaikuttamaan asioihin?". Tätä pääsevät taas – yleensä keski-ikäiset – päättäjät pohtimaan, kun keväällä tarvitaan myös nuorten ääniä eduskunta- ja eurovaaleissa.

Opiskelija-aktiivina toimiminen tarkoittaa käytännössä aina ylimääräistä kuormaa opintojen päälle. Toisinaan on työstä muutama opintopiste hyväksiluettavissa. Ne on silti usein vaikea sovittaa aidosti osaksi opintoja. Opintopisteet roikkuvat irrallisena – ja ylimääräisenä – osana tutkintoa.

Rahallisesta korvauksesta on yleensä turha puhua. Oikeastaan aktiivitoimintaan käytetyn ajan voisi käyttää myös palkkatöihin. Opiskelija-aktiivi voi siis palkkion sijaan toivoa lähinnä mahdollisimman pieniä tulonmenetyksiä.

Opiskelija-aktiivi pohtiikin usein valintaa, että tekisi hieman vähemmän opintoja. Tälle valinnalle löytyy harvoin tukea yliopistolta ja valtiolta. Tavoiteajassa tulee valmistua, eivätkä kaiken maailman järjestö- ja vaikuttamistyöt tuo tähän poikkeusta.

Niinpä moni opiskelija päättää ymmärrettävästi keskittyä vain opintoihinsa. Opinnot etenevät, oma jaksaminen ja hyvinvointi säilyy. Aikaa löytyy myös pitää leipä pöydässä. Tai ainakin siihen on hivenen paremmin aikaa. Opiskelija pääsee harvoin millään saralla nauttimaan yltäkylläisyydestä.

Tämä voi kuulostaa monen korvaan kitinältä. Mietitäänpä kuitenkin päättäjiämme, jotka meiltä tätä kysymystä kysyvät. He tekevät vaikuttamistyötä palkkiolla työajalla. Kuinka moni heistä hakeutuisi pestiinsä, jos se tapahtuisi palkkiotta vapaa-ajalla täysipäiväisen päivätyön jälkeen, josta he tienaavat opintotuen verran rahaa? Vaikuttamisen sijaan ajankäyttö kohdistuisi luultavasti löytämään mahdollisimman nopeasti uusi työpaikka. Saman valinnan tekee myös opiskelija.

Opiskelijat eivät siis ole toiselta planeetalta tulleita muukalaisia, joiden sielunmaisemaa, motiiveja ja ajatteluprosessia ei tavallinen kuolevainen pysty tavoittamaan.

Opiskelija ei lähde mukaan vaikuttamaan, opiskelija-aktiiviksi, koska siitä on tehty opintoja haittaava tekijä. Tämä on täysin nurinkurista. Opiskelija-aktiivitoiminta tuo opintojen aikana keskeistä osaamista työelämään. Eikö me sen vuoksi opiskella: kartuttaaksemme osaamistamme?

Opiskelija-aktiivitoimintaan tulee siis aidosti kannustaa siten, että se on osana, ei ylimääräisenä tutkinnossa. Jos siis aidosti halutaan nuoret ja opiskelijat vaikuttamaan. Vai onko tavoitteena vain antaa vaikutelma, että nuorten näkemykset muka kiinnostavat?


Soolibooli 1/19 artikkelit


Lisää aiheesta

3.3.2025

Liittokokouskutsu 12.-13.4.

Taas on aika päättää SOOLin toiminnan suuntaviivoista ja edunvalvonnan linjauksista sekä valita liiton puheenjohtajisto ja hallitus seuraavalle kaudelle. Kokouskutsu on lähetetty jäsenyhdistyksille sähköpostitse.

26.2.2025

Musiikkipedagogian opiskelijoiden Molli ry SOOLin jäsenyhdistykseksi

Oulun amattikorkeakoulun musiikkipedagogian opiskelijoita edustava Molli ry on hyväksytty SOOLin 50. jäsenyhdistykseksi.

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

17.2.2025

Koulutusvaalit – kevään tärkein juttu

Kunnissa päätetään suurista koulutus- ja sivistyspalveluiden linjoista sekä rahankäytöstä, mikä tekee kuntavaaleista opeopiskelijoille erityisen merkittävän paikan vaikuttaa. Kolme opettajataustaista konkariehdokasta esittäytyy tässä jutussa ja kertoo, kuinka he ovat päätyneet kunta- ja tai aluepolitiikkaan vaikuttamaan. Ehdokkaat paljastavat myös mitkä aiheet nousevat heistä erityisen merkittäviksi näissä vaaleissa.

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

Jaa sivu somessa

Tweet