13.5.2024

Menkää töihin

Opiskelijan työ on opiskella, jotta jatkossa jaksamme tehdä niitä kuuluisia töitä.

EMPPU LAAKKONEN
Opeopiskelija 2/24

”MENKÄÄ TÖIHIN” -Tiktok-kommenteista, iltalehtiretoriikasta ja sukulaiskeskusteluista se niin tuttu argumentti. Ei ole varaa vuokraan? Mene töihin. Ei ole varaa ruokaan? Mene töihin. Ei ole varaa paikallisliikenteen kuukausilippuun? Mene töihin. Ei ole aikaa opiskella? Mene töihin. Eiku.

Opiskelijan nostaessa esiin huoliaan toimeentulostaan vastaukset pysyvät yleensä edellä mainitun tasolla, kommenttikenttä täyttyy 50 vuotta sitten opiskelleiden soveltamiskelvottomista talousvinkeistä ja itsensä kanssa ristiriitaisesta argumentaatiosta. Opintolainataakasta ei voi valittaa, sillä ”eihän sitä ole pakko nostaa”, mutta samaan aikaan jos kertoo, ettei ole varaa peruselämisen kustannuksiin, otetaan laina samantien osaksi argumentteja. Oliko sitä sittenkin pakko nostaa? 

ASUMISEEN LIITTYVÄ ”menkää töihin” -huutelu tuntuu erityisen hankalalta täältä Helsingistä käsin. On totta, että yksityisellä asuminen on suhteessa kalliimpaa kuin opiskelija-asunnossa, sitä tuskin kukaan kieltää. Valitettavan usein samaiset kriitikot tosin unohtavat pääkaupunkiseudulla olevan 12 korkeakoulua ja opiskelija-asuntojen riittävän vain noin kymmenelle prosentille seudun opiskelijoista. Yhtälö ei siis ole niin yksinkertainen kuin moni saattaa kuvitella. 

Sama pätee muihinkin opiskelijan toimeentuloon liittyviin haasteisiin. Moni menee töihin opintojen ohessa erinäisistä syistä. Opintojen kylkeen sopivia töitä ei kuitenkaan ole helppoa löytää. Usein opintoja täytyy sovittaa työtunteihin sopiviksi. Tärkeysjärjestys kääntyy.

OPISKELIJAN TYÖ on opiskella, jotta jatkossa jaksamme tehdä niitä kuuluisia töitä. Haluan itse olla innoissani valmistumisen jälkeen päästessäni töihin, en valmiiksi väsynyt työputken jatkaja. Opintolaina on investointi itseen, mutta peruselämisen kustannusten kattaminen ei ole investointi vaan elinehto.


Lisää aiheesta

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

27.8.2024

Hei kotikokit, kutsumuskokit tai muut opeopintojen kokkaajat!

Kukaan ei ole keksinyt täydellistä reseptiä opintojen onnistumiseen, mutta asian tutkiskelu on hyvä sijoittaa lukukauden alkuun, ennen opintojen vilskettä.

26.8.2024

Tuella ja ymmärryksellä

Onnea opintopaikasta! Me opeopiskelijat yhdessä muodostamme upean valtakunnallisen verkoston.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

26.8.2024

Arvokkainta oli vertaistuki

Opinnäytetyön tekeminen voi tuntua isolta möröltä, jonka päihittäminen tuntuu ajoittain mahdottomalta. Jokaisen prosessi on kuitenkin erilainen ja siitä selviytyy. Samalla oppii jotain itsestään ja elämästä.

Jaa sivu somessa

Tweet