20.11.2023

Määräaikainen saa ansionsa mukaan?

Työttömyysturvalakia koskevat muutosesitykset kaatavat lisää kylmää vettä määräaikaisten opettajien niskaan.

RIKU ORAS
Opeopiskelija 4/23

MONET OPETTAJAKSI valmistuneet joutuvat uran alkuvaiheessa kamppailemaan määräaikaisten opettajapestien sekä palkattomien kesäkuukausien kanssa, sillä yhä edelleen monet työantajat päättävät määräaikaisten opettajien palvelussuhteet ennen kesälomia ja samalla koko lukuvuoden työskennelleet opettajat eivät saa palkkaa kesältä. 

Määräaikaiset työsuhteet ovat itsessään jo valtava ongelma opettajien kannalta, mutta vallassa olevan hallituksen työttömyysturvalakia koskevat esitykset kaatavat lisää kylmää vettä määräaikaisten opettajien niskaan. 

TÄHÄN SAAKKA työttömyysturvalaki ja mahdollinen työttömyyskassan jäsenyys ovat yhdessä tuoneet helpotusta opettajien mahdollisten työttömyysjaksojen ajalle, mutta hallituksen eduskunnalle jättämä esitys työttömyysturvalain muuttamisesta sekä erityisesti ansiosidonnaisen työssäoloehdon pidentämisestä puolesta vuodesta vuoteen kolahtaa ikävästi opettajiin sekä tuleviin opettajiin. 

Vielä tällä hetkellä opettajilla on mahdollisuus saada ansiosidonnaista työttömyysturvaa mahdollisen työttömyysjakson ajalle, jos hän on täyttänyt työssäoloehdon eli työskennellyt 26 viikon ajan eli noin kuusi kuukautta. Jos hallituksen esitys vuoden mittaisesta työssäoloehdosta menee läpi, niin monet määräaikaiset opettajat tulevat jäämään ansiosidonnaisen työttömyysturvan ulkopuolelle, jolloin työttömyysjakson aikainen toimeentulo jäisi pelkän peruspäivärahan varaan. 

JOKAINEN ELOKUUSTA toukokuuhun työskennellyt opettaja ansaitsee ja varmasti myös haluaa palkan kesän ajalta. Nykyiset määräaikaisuuden mahdollistavat rakenteet sekä mahdollinen työssäoloehdon pidentäminen loisivat yhdessä pelottavan yhdistelmän, joka vaikeuttaisi määräaikaisten opettajien toimeentuloa entisestään ja toisi lisää tarpeetonta epävakautta erityisesti vastavalmistuneiden opettajien taloudelliseen tilanteeseen.

Tällä hetkellä myös hallituksen tulisi tehdä toimenpiteitä, jotta opettajat pysyisivät alalla ja alan vetovoima vahvistuisi. Työssäoloehdon pidentäminen lähettää kuitenkin suorasanaisen viestin opettajille, että alle vuoden opetuspesteillä ei ansaitse ansiopäivärahaa.

Ei ole kenenkään etu, että opettajat opettaisivat ensin koko lukuvuoden, tekisivät kesällä kesätöitä taloudellisen toimeentulon takaamiseksi ja palaisivat sitten syksyllä opettamaan.


Lisää aiheesta

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

17.2.2025

Kännykkälaki yhteisenä työvälineenä

Aikaa ja energiaa kohdistuu kohtuuttomissa määrin digilaitteiden ja niiden käytön vahtaamiseen. Nuoret itsekin ahdistuvat koukuttavasta somesta ja rappeutuvasta keskittymiskyvystä.

17.2.2025

Kesälukiokokemus koukuttaa opettajia

Kesälukioseura yhteistyökumppaneineen järjestää vuosittain noin 20 kesälukiota eri puolilla Suomea, etänä ja myös ulkomailla. Kesälukioista löytyy mielenkiintoisia, mukaansatempaavia ja jopa maailmankuvaa avartavia työ- ja harjoittelumahdollisuuksia myös eri opetusalojen opiskelijoille.

17.2.2025

Talvipäivät Stadis viimeks 35 vuotta sitten?!?

SOOLin Talvipäivät tulee taas Stadiin 21.–23. helmikuuta. Mutta millaiset olivatkaan edelliset Helsingissä pidetyt Talvipäivät vuonna 1990, ja miten ne eroavat Talvipäivistä vuonna 2025?

17.2.2025

Koulutusvaalit – kevään tärkein juttu

Kunnissa päätetään suurista koulutus- ja sivistyspalveluiden linjoista sekä rahankäytöstä, mikä tekee kuntavaaleista opeopiskelijoille erityisen merkittävän paikan vaikuttaa. Kolme opettajataustaista konkariehdokasta esittäytyy tässä jutussa ja kertoo, kuinka he ovat päätyneet kunta- ja tai aluepolitiikkaan vaikuttamaan. Ehdokkaat paljastavat myös mitkä aiheet nousevat heistä erityisen merkittäviksi näissä vaaleissa.

Jaa sivu somessa

Tweet