17.5.2017

Lukuvuosi loppuu, vaikuttamistyö jatkuu

Koulutusta ei nähdä enää itseisarvona, vaan vain välineenä työllistyä ja pärjätä kohtalaisesti työelämässä.

NOORA KORHONEN
Soolibooli 3/17 pääkirjoitus

Miltä näyttää suomalaisen opettajankoulutuksen tulevaisuus? Saadaanko korkeatasoisesta suomalaisesta opettajankoulutuksesta kansainvälistä kunniaa vielä viidentoista vuoden kuluttua? Onko opettajankoulutus jatkossakin maisteritasoista? Pidetäänkö koulutuksen laadusta kiinni ja ovatko opettajankoulutuksesta vielä 2030-luvullakin valmistuvat opettajat asiantuntevia kasvatus- ja opetusalan moniosaajia?

Näitä kysymyksiä olen pyöritellyt päässäni viime viikkoina. Syynä eivät kuitenkaan ole pelkästään koulutusleikkaukset vaan myös yhteiskunnassamme tällä hetkellä keskustelua herättävät suuret suunnitelmat uudistaa koko korkeakoulutuksen kenttä. Opetus- ja kulttuuriministeriö on aloittanut keväällä visiotyön, jossa määritellään korkeakoulutuksen ja tutkimuksen tavoitetila vuoteen 2030. Tampereella Tampere3-yhteistyö etenee ja duaalimallin rajoja keinutellaan niin, että jopa korkeakoulutuksen järjestämistä koskevia lakeja koetaan tarpeelliseksi muuttaa. On väläytelty ajatusta siitä, että jatkossa olisi tärkeää, että entistä useampi siirtyisi työelämään kanditutkinnon suorittamisen jälkeen, eikä jatkaisikaan enää maisteriopintoihin. Koulutusta ei nähdä enää itseisarvona, vaan vain välineenä työllistyä ja pärjätä kohtalaisesti työelämässä. Tärkeintä on saada tutkinnon suorittaneita suoraan työelämään tutkinnon laadusta ja valmistuneen osaamisesta sen enempää välittämättä.

Suuressa osassa muutoksia ensimmäisenä kärkenä ohjaamassa korkeakoulutuksen kehityssuuntaa ovat tekniset alat. Monet suunnitelluista muutoksista varmasti toimivatkin näiden alojen osalta. Halutaan parantaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa, luoda työpaikkoja teknisille aloille sekä parantaa työn tehokkuutta ja tehostaa vientiä. Opettajankoulutus jää muiden alojen varjoon, ja herää väistämättä huoli siitä, että mihin opettajankoulutus on kaikkien näiden muutosten seurauksena menossa. Roikkuuko se holtittomasti eteenpäin kiitävän korkeakoulutuksen takapuskurissa, pääseekö se kenties pelkääjänpaikalle antamaan ohjeita oikealla reitillä pysymiseen vai pääseekö opettajankoulutus itse kääntämään rattia oikeaan suuntaan? Vaikuttamistyötä on tehtävä, jotta opettajankoulutus huomioidaan aidosti tärkeänä osana suomalaista korkeakoulutusta ja korkeakoulujen kehittämistä.

Vaikuttamistyö siis jatkuu, vaikka lukuvuosi loppuukin. Liittokokous valitsi viime kuussa SOOLille uuden innokkaan puheenjohtajiston ja hallituksen, jotka tarttuvat heti kesäkuun alusta tuumasta toimeen ja jatkavat opeopiskelijoiden asian eteenpäin viemistä ja opettajankoulutuksen asiantuntijuuden terävöittämistä reippaalla otteella. Liittokokouskuulumisia voit lukea lisää tämän lehden sivuilta.

Korkeakoulutuksen huolestuttavista kehityssuunnista huolimatta kevään kehityssuunta vaikuttaa oikein lupaavalta. Kevät tarkoittaa tietysti väistämättä sitä, että kesä on myös ihan nurkan takana. Vaikka osalla opeopiskelijoista jatkuu opiskelu kesäopintojen merkeissä ja osa suuntaa kesätöihin, muistakaa myös ottaa rennosti, levätä ja nauttia kesästä! Aurinkoista kesän alkua kaikille opeopiskelijoille ja paljon onnea keväällä valmistuneille tuoreille opettajille!


Lisää aiheesta

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

23.9.2024

Tärkeää tulevaisuuden työtä

MIRA LAURINANTTI | Blogi

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

Jaa sivu somessa

Tweet