24.3.2016

Kurkkaus hallituksen vuoteen

Jos kysyt SOOLin hallituslaiselta kannattiko lähteä mukaan, tuskin saat kieltävää vastausta. Vaikuttamista, verkostoitumista, matkustamista ja kokoustamista. Mutta mitä hallitus on tehnyt tänä vuonna ja miksi hallitustoiminnasta kannattaa innostua?

RIINA HAVONEN
Soolibooli 2/16

Vaikuttamista valtakunnallisesti

SOOLin hallituksen tärkein työ on opettajaksi opiskelevien etujen valvonta sekä vaikuttaminen opettajankoulutuksen kehittämiseen. Tämä lukuvuosi polkaistiin syksyllä käyntiin vierailemalla opetus- ja kulttuuriministeriössä tapaamassa ministeri Sanni Grahn-Laasosta. Hänen kanssaan keskusteltiin opettajankoulutuksen tulevaisuudesta ja visioista.

Kalenterivuoden alussa OKM nimitti opettajankoulutuksen kehittämisfoorumin, jossa SOOL on myös mukana. Foorumi laatii syksyyn 2016 mennessä keskeiset linjaukset opettajankoulutuksen kehittämiselle ja jatkaa toimintaansa vielä seuraavien kolmen vuoden ajan.

Tämän hallituskauden aikana uudistettu ja liittokokouksessakin käsiteltävä Tavoitteet opettajankoulutukselle 2016–2019 -ohjelma ei siis voisi valmistua parempaan aikaan. Kuluvan kevään ja ensi hallituskauden tärkeänä työnä onkin Tavoitteiden jalkauttaminen korkeakoulujen, päättäjien ja opiskelijoiden pariin.

Yhteistyötä ja uusia tuttavuuksia

Kuluvan hallituskauden aikana on tehty paljon yhteistyötä eri tahojen kanssa. Tärkeimpänä tietenkin kaikki 43 jäsenyhdistystä, jotka tekevät SOOLin. Hallitustyöskentelyn yksi parhaista puolista onkin erilaisten ihmisten tapaaminen erilaisissa yhteyksissä ympäri Suomen. Järjestötoimijoita ja jäsenistöä pääsee tapaamaan koulutuksissa ja seminaareissa tasaisesti koko vuoden ajan.

Jatkuvaa yhteistyötä tehdään niin OAJ:n ja sen eri jaosten, kuin myös monien muiden järjestöjen ja päättäjien kanssa. Vaikuttamistyö on pitkäjänteistä, eikä useinkaan näy suoraan ulospäin, mutta viitteitä siitä saa esimerkiksi Sooliboolin juttujen ja julkaistujen kannanottojen kautta. Myös kannanottoja olemme tehneet yhdessä muiden järjestöjen kanssa, muun muassa viime syksynä Vanhempainliiton kanssa uusien opettajien palkkaukseen liittyen.

Entä jos kysyt minulta, kannattiko lähteä mukaan hallitukseen? Vastaan, että tottakai kannatti! Olen saanut paljon uusia ystäviä, vielä enemmän uusia tuttavia, olen oppinut paljon suomalaisen opettajankoulutuksen kentästä sekä saanut entistä laajemman kuvan koulutuspolitiikasta ja vaikuttamisesta tällä hetkellä.

Niin, en kai olisi hakenut toiselle kaudelle viime vuoden liittokokouksessa, elleivät nämä hommat antaisi enemmän kuin ne ottavat.


Lisää aiheesta

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

17.2.2025

Koulutusvaalit – kevään tärkein juttu

Kunnissa päätetään suurista koulutus- ja sivistyspalveluiden linjoista sekä rahankäytöstä, mikä tekee kuntavaaleista opeopiskelijoille erityisen merkittävän paikan vaikuttaa. Kolme opettajataustaista konkariehdokasta esittäytyy tässä jutussa ja kertoo, kuinka he ovat päätyneet kunta- ja tai aluepolitiikkaan vaikuttamaan. Ehdokkaat paljastavat myös mitkä aiheet nousevat heistä erityisen merkittäviksi näissä vaaleissa.

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

10.2.2025

Turvallinen opiskelijayhteisö on meidän kaikkien vastuulla

SOOL ja sen jäsenyhdistykset opettajankoulutuspaikkakunnilla kehottavat kaikkia opiskeljayhteisön jäseniä käyttäytymään kunnioittavasti ja puuttumaan kiusaamiseen.

6.2.2025

Puheet pervoilusta ovat väärän tiedon levittämistä

Opettajaksi opiskelevat eivät hyväksy sitä, että opetusalasta puhutaan halventavasti, tai että opetussisällöistä levitetään kuntavaalikampanjoissa väärää tietoa.

Jaa sivu somessa

Tweet