24.1.2014

Koulutuspolitiikan suunnistus

Ovatko uudistukset linjassa keskenään, vaikka erilliset työryhmät valmistelevat niitä?

JULIA PETÄJÄ
Soolibooli 1/14 pääkirjoitus

Joulukuussa tuiversi Pisa-hurrikaani, joka nosti suomalaisen koulutusjärjestelmän julkiseen keskusteluun. Hetken mielessäni ehdin jo toivoa, että Pisa-järkytys aloittaisi aikakauden, jolloin koko kansaa koskettavasta aiheesta keskusteltaisiin syvällisesti, järkevästi perustellen sekä ajan kanssa. Opetusministeri peräänkuulutti tulosten kriittistä analyysiä sekä johtopäätösten ajamaa uudistunutta järjestelmää ja pedagogiikkaa. Hän korosti, että opettajankoulutus on avainasemassa muutosten jalkauttamisessa. Joulupyhät rauhoitti kärkkäimmätkin kielet ja asia jäi hautumaan. Skeptinen sanoisi lyhytaikaista raivauspuhetta mediatempuksi, optimisti näkee poliittisen koneiston vihdoin heränneen opettajankoulutuksen kehittämiseen.

SOOL ja OAJ eivät ole missään vaiheessa olemassaoloaan lakanneet puhumasta opettajankoulutuksen kehittämisestä. Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelma on kantava voima SOOLin pyrkimyksessä kehittää opettajankoulutusta. Koko jäsenistön voimin olemmekin saaneet vietyä koulutusta eteenpäin aina valtakunnalliselta tasolta paikalliselle. Ongelma kuitenkin on, että opetus- ja kasvatusjärjestelmän suurista linjoista ja tavoitteista puhuminen valtakunnan foorumilla on jäänyt vähäiseksi. Rahoitus opettajankoulutuksen laajamittaiseen kehittämiseen on uupunut. Sen sijaan valtion rahoitus yliopistoille sekä ammattikorkeakouluille on tiukentunut ja paljon kontaktiopetusta vaativasta opettajankoulutuksesta on karsittu entisestään.

Eri opettajankoulutusyksiköt ovat suhteellisen autonomisia ja keskittyneet kehittämään omaa profiiliaan, mikä on edesauttanut suomalaisen opettajankoulutuksen menestystä. Toisaalla hyviä tuloksia on saatu monikulttuurisuuskasvatuksessa, toisaalla tieto- ja viestintäteknologiassa ja niin edelleen. Vahvuuksia on erilaisia opetushenkilöstöstä ja paikkakunnasta riippuen, ja hyvä niin. Entäpä jos hyvät käytänteet saataisiin levitettyä ja keskustelua opettajankoulutuksen arvoista sekä tavoitteista käytäisiin laajalla asiantuntijafoorumilla? Yksi konkreettinen keino kehittää opettajankoulutuksen edistyksellisyyttä ja laadukkuutta on perustaa valtiotason neuvottelukunta, jossa olisi edustettuna opettajaopiskelijat, opettajat, opettajankoulutuksen järjestäjät ja poliittiset päättäjät. Tällä tavoin voimme aktiivisesti tehdä tulevaisuutta eikä vain mukautua takautuvasti muutoksiin.

Vuosi 2014 on kasvatuksellisen suunnistuksen kulta-aikaa. Varhaiskasvatuslakia, esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmia sekä lukion tuntijakoa ja tavoitteita uudistetaan. Ovatko erilliset uudistukset osa suurempaa koulutuspoliittista visiota? Ovatko uudistukset linjassa keskenään vaikka erilliset työryhmät valmistelevat niitä? Ja onko rohkeaa visiointia tulevaisuudesta tehty tarpeeksi? OAJ on ottanut tehtäväkseen tulevaisuuden koulutuksen kartoittamisen, kun valtiovalta ei ole ottanut sille kuuluvaa asiaa kontolleen. Educa-messujen yhteydessä 24.1. OAJ:n puheenjohtaja julkistaa Suomi osaamisen kärjessä 2030 -tulevaisuustyön tulokset, joita myös SOOL on ollut rakentamassa.

Tammikuun koulutuspoliittisten norsunaskeleiden jälkeen mielen valtaa jo Talvipäivien norsupalloturnauksen odotus. Vuoden kohokohta, Talvipäivät Joensuussa ei jätä ketään kylmäksi. Nähdään viimeistään siellä!


Lisää aiheesta

13.2.2025

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteet: "Laadukas opetus – hyvinvoiva tulevaisuus"

SOOLin kunta- ja aluevaalitavoitteissa nousee esille neljä kärkiteemaa: opettajien hyvinvointi, opetustoimen resurssit, oppilaiden osallisuus ja yhdenvertaisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi. Etenkin kuntavaalit ovat tulevan työelämän kannalta opeopiskelijoille merkittävä paikka vaikuttaa.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

23.9.2024

Tärkeää tulevaisuuden työtä

MIRA LAURINANTTI | Blogi

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

Jaa sivu somessa

Tweet