17.2.2025

Kesälukiokokemus koukuttaa opettajia

Kesälukioseura yhteistyökumppaneineen järjestää vuosittain noin 20 kesälukiota eri puolilla Suomea, etänä ja myös ulkomailla. Kesälukioista löytyy mielenkiintoisia, mukaansatempaavia ja jopa maailmankuvaa avartavia työ- ja harjoittelumahdollisuuksia myös eri opetusalojen opiskelijoille.

MAIJA KUKKOLA & JUULI JALAVALA
Opeopiskelija 1/25


Johanna Lähteelä opetustilanteessa Suomen kielen ja kulttuurin kesälukiossa. Kuva: Kesälukioseura.

Kesälukiot vaihtelevat vaikkapa luonnontiedeteemaisista etäkursseista vasta maahan muuttaneille suunnattuihin leireihin, joten myös opettajien kokemukset ovat moninaisia. Tähän juttuun on koottu kokemuksia, jotka toistuvat kesälukio-opettajien puheissa vuodesta toiseen. 

Lainaukset ovat peräisin leirimuotoisten kesälukioiden konkareilta Johanna Lähteelältä ja Matilda Mässeliltä. Johanna opettaa suomea ulkosuomalaisnuorille suunnatussa Suomen kielen ja kulttuurin kesälukiossa ja Matilda toimii opinto-ohjaajana vasta maahan muuttaneille nuorille suunnatuissa kesälukioissa. Molemmat ovat lähteneet leirimuotoiseen kesälukiotoimintaan mukaan alun perin opeopiskelijoina ja viihtyneet työssä useampana kesänä.

Tekstissä on hyödynnetty myös muuta opettajapalautetta. 

Kokemus karttuu – ammatillista hyötyä kesälukiossa opettamisesta 

Kesälukiossa työskentely voi auttaa näkemään asioita hieman eri valossa kuin perinteisemmässä oppilaitosympäristössä. 

”Työtapoja ja näkökulmia kulttuuritietoiseen ohjaukseen olen ottanut mukaan myös arkityöhöni. Kohtaamisen tärkeys ja läsnäolo korostuu kesälukioleireillä erityisesti ja on hyvä muistutus myös arkeen.”

Sen lisäksi, että ammatillinen osaaminen karttuu – ja sen myötä joskus myös oma rooli kesälukiotoiminnassa kasvaa – moni huomaa kokemuksen auttavan myös muussa työnhaussa.  

”Kesälukiotyökokemuksistani on ollut hyötyä opettajapaikkoja hakiessa, sillä se erottuu joukosta ja osoittaa kiinnostusta alaan. Nykyään kun olen opettajanvirassa, osaan entistä enemmän arvostaa opettamista nuorille, joita todella kiinnostaa opiskella ja jotka innostuvat herkästi kaikesta. Lisäksi kesälukion kautta olen saanut uusia opekontakteja ja sitä kautta esimerkiksi myös muita työtarjouksia.”

Oma osaaminen kirkastuu uusien kohderyhmien parissa

Osa kesälukioista painottuu tietyn teeman ympärille tai ne on suunnattu spesifimmälle kohderyhmälle. Esimerkiksi Matikan etäkesälukioon hakeutuu etäopetuksen parissa viihtyviä osallistujia, kun taas Itämeri-kesälukio houkuttaa ekologiasta ja snorklauksesta kiinnostuneita. 

Kesälukiossa opettaja voikin päästä kartuttamaan omaa erityisosaamistaan työskennellessään aivan uuden kohderyhmän parissa. Joillekin on kokemuksen myötä hahmottunut käsitys siitä, millainen opetusalan työ juuri itseä tulevaisuudessa houkuttelee. 

”Ensimmäinen kesälukio oli erityisen mieleenpainuva ja myös rankka kokemus. Pakolaisuuden ympärillä pyörivät kysymykset olivat itselleni täysin uusia. Tietoa piti hankkia paljon, mutta suurin tuki oli tiimin omakieliset mentorit, jotka pystyivät jakamaan paljon hiljaista tietoa pakolaisuuteen liittyvistä asioista. Kaikki tämä oli samalla myös todella mielenkiintoista ja kiinnostavaa. Työ tuntui alusta asti merkitykselliseltä eikä merkityksellisyys ole vähentynyt vuosien varrella.” 

Tiivis yhdessäolo luo yhteisöllisen työympäristön 

Kesälukio-opettajan työssä keskeisintä ei ole vain oman aineen asiantuntijuus, vaan myös ryhmäytymisen ja nuorten kohtaamisen taidot. Nämä kurssit eivät ole pelkkää puurtamista, vaan niiden arjessa tehdään, opitaan ja nauretaan yhdessä.  

”Kesälukiossa työskentely vaatii kykyä sopeutua muutoksiin ja heittäytyä. Kesälukio on sosiaalinen työympäristö, ja leirien lopussa opettajien kesken on yleensä syntynyt jo omia inside-vitsejä ja väsynyttä huumoria. Työskentely on samanaikaisesti rentoa ja todella kokonaisvaltaista. Viikon jälkeen on sellainen olo, että on kaikkensa antanut.”

Yhteisopettajuus ja suunnittelu yhdessä ovat monille uusia kokemuksia. Yhteisöllisintä työ on leirimuotoisissa kesälukioissa. 

”Kesälukioissa ja niiden suunnittelussa on erityisen yhteisöllinen meininki. Erityisesti tykkäsin vapaudesta toteuttaa omia visioita ohjauksen parissa.”  

Merkityksellistä työtä 

Viikosta kahteen kestävillä intensiivikursseilla yhteinen aika opiskelijoiden kanssa on rajattu. Ryhmähenkeen ja turvalliseen oppimisympäristöön panostamalla voidaan nuorille tarjota merkityksellisiä oppimiskokemuksia lyhyessäkin ajassa. Joskus jo uusi opettaja parantaa opiskelumotivaatiota. 

”Opiskelijat kiittelivät. Muutama kertoi ennakkopalautteessa ja keskusteluissa kurssin aikana esimerkiksi siitä, että oman opettajan kanssa on ollut ongelmia (opettaja on tylsä tai jopa ikävä) ja että on erittäin tärkeää ja innostavaa saada opetusta toiselta opettajalta välillä.” 

Myös oman työn arvo voi avautua ihan uudella tavalla

”Suomen kielen ja kulttuurin kesälukion tärkein merkitys on ehdottomasti sen antama yhteisö nuorille. Heillä kaikilla on jonkinlainen suhde Suomeen ja suomalaisuuteen, mutta moni ei ole päässyt jakamaan tätä kokemusta samanikäisten kanssa. Kesälukiossa he löytävät muita, jotka käyvät kesäisin saunomassa mummolassa, leipovat korvapuusteja ja jotka nauttivat suomalaisista tavoista ja kulttuurista. He saavat harjoitella suomen kielen käyttöä turvallisessa ympäristössä kokonaisvaltaisesti, sillä oppitunnit ovat suomeksi.”

Kesälukiotyö tempaakin monen opettajan mukaansa. Osa jatkaa työskentelyä kesälukioissa vuodesta toiseen.   

”Työ on tuntunut merkitykselliseltä ja siinä on yhdistynyt moni ohjauksen ydinteema. Aloitin työskentelyn kesälukiossa opintojeni alkuvaiheessa ja olen saanut jatkaa työskentelyä jo kolmen kesän ajan yhdessä työparini kanssa. Tänä aikana ammatillinen identiteettini on myös kehittynyt, ja samalla olen pystynyt kehittämään omaa työtä kesälukioissa.” 


Matildan vinkit kesälukiossa opettamisesta kiinnostuneille:

  • Kesälukiot ovat intensiivisiä, joten ensikertalaisena älä hätkähdä sitä, miten paljon energiaa leirit vievät! Ne maksavat itsensä kyllä moninkertaisena takaisin.  
  • Tarkat suunnitelmat eivät toimi, vaan täytyy olla valmis joustamaan ja luovimaan tilanteen mukaan.  
  • Voit olla varma, että ammatillinen viitekehys saa uusia näkökulmia kesälukioiden kautta. 
  • Opiskeluaika on oikein hyvä hetki hypätä tähän maailmaan oppimaan muista – ja itsestä! 

Hae opettajaksi kesälukioon:

  • 60-vuotisjuhlavuottaan viettävä Kesälukioseura ry on kesälukioiden kattojärjestö. Osana kesälukioverkostoa toimivat mm. useat kansanopistot. Toiminta ei tavoittele voittoa. 
  • Mihin tahansa kesälukioon voi hakea harjoittelijaksi tai opettajaksi Kesälukioseuran yhteisessä opettajahaussa, joka alkaa 26.2.2025. 
  • Lisää kesälukiotoiminnasta ja opettajahausta voit lukea seuran verkkosivuilta kesalukioseura.fi


Språkbad på Gotland -kesälukion opettajatiimi Gotlannin saarella. Kuva: Havu Kupila.


Opeopiskelijan printtilehti on hiilineutraali painotuote. Sataprosenttisesti hiilineutraali painotuote saadaan, kun päästöjä vähennetään tuotannon jokaisessa vaiheessa. Jäljelle jäävät päästöt on kompensoitu Verified Carbon Standard (VCS) -sertifioidun ilmastoprojektin kautta täysimääräisesti. Kokonaisuutta valvoo puolueeton kolmas osapuoli.


Lisää aiheesta

Jaa sivu somessa

Tweet