Kasvetaan aineenopeiksi – yhdessä
Aineenopettajaksi opiskelevat ovat kaikenkirjava joukko, varustettuna erilaisilla opinnoilla, motiiveilla ja tavoitteilla.
OONA KOSKINEN
Opeopiskelija 3/22
Kirjoittaja on Jyväskylän yliopistossa aineenopettajaksi opiskelevien ainejärjestön JANO ry:n puheenjohtaja.
HEI UUSI – ja miksei vanhempikin – aineenopeopiskelija!
Olet ehkä opiskelemassa unelma-ammattiisi, josta olet haaveillut niin kauan kuin jaksat muistaa. Tai ehkä tämä oli vain sellainen päähänpisto, tai ehkä jotenkin vain päädyit tähän.
Syitä opiskella aineenopettajaksi on kovin monia; toisille lasten ja nuorten opettaminen ja ohjaaminen on pääsyy ja intohimo, toisilla taas menestys tulevassa opetettavassa aineessa on siivittänyt hakeutumaan kyseisen aineen opettajaksi. Jotkut haluavat tehdä yhteiskunnallista vaikuttamista tukemalla sivistystä, toiset taas havittelevat – kuten vanha vitsi kuuluu – opettajan kolmiportaista tukea: kesä-, heinä- ja elokuuta.
OPETTAJUUS JA opettaminen eivät ole kovin suoralinjaisia asioita. Ne koostuvat monesta asiasta, kuten oppimiskäsityksestä, vuorovaikutus- ja aineenhallintataidoista, sekä tietysti itsen ja muiden arvioinnista. Kuten huomaamme, me aineenopettajat olemme kaikenkirjava joukko, varustettuna erilaisilla opinnoilla, motiiveilla ja tavoitteilla.
Ja niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, meillä on myös omat vahvuutemme ja taitomme, mitä tulee opettajuuteen.
Älä lannistu, jos sinulla ei onnistu heti alkuun huippuunsa hiotut tuntisuunnitelmat, vaikka Maija-Petterillä sujuu. Maija-Petteri saattaa olla ihan yhtä lailla vailla sinun palautteenantotaitojasi ja voitte tukea toisianne. Tai älä masennu, kun et osaa opettaa jotain asiaa, ympärillä on kuitenkin niin monta kollegaa, joilta kysyä!
Kannattaa pitää silmät ja korvat auki myös muiden, kuin oman aineesi tunneilla, sillä sieltä saattaa oppia jotain arvokasta, mikä ei niin omassa aineessa korostu. Itse tulevana englanninopettajana hyödyin liikunnanopettajien mallista ryhmänhallintaan.
TULEVASSA AMMATISSAMMEKIN suurimman osan työpaikan kollegoista muodostaa todennäköisesti muiden aineiden opettajat, joten miksi siis emme hyödyntäisi yhä enemmän tätä resurssia jo opiskeluaikana? Aineenopettajaopiskelijoille on ainejärjestötoimintaa, jonka tarkoituksena on yhdistää meitä auskuja, ja luoda isoa opehuonetta jo opiskeluaikana.
Voin suositella toimintaa ja tapahtumia lämpimästi muun muassa yhteenkuuluvuuden tunteen ja sitä kautta ammatti-identiteetin vahvistumisen takia. Ainejärjestöillä on toki myös tärkeä edunvalvontatehtävä laitoksella, jota voi tukea osallistumisellaan.
Ota siis kaikki irti jo matkastasi aineenopettajaksi ja hyödynnä jokainen mahdollisuus oppia. Muista myös, ettet ole yksin!