17.2.2025

Kännykkälaki yhteisenä työvälineenä

Aikaa ja energiaa kohdistuu kohtuuttomissa määrin digilaitteiden ja niiden käytön vahtaamiseen. Nuoret itsekin ahdistuvat koukuttavasta somesta ja rappeutuvasta keskittymiskyvystä.

MIRA LAURINANTTI
Opeopiskelija 1/25


Kirjoittaja on SOOLin puheenjohtaja kaudella 2024–2025. Kuva Samu Toivonen.: 

SUURI OSA tämän lehden lukijoista on kasvanut yhteiskunnassa, jossa digitaalinen muutos on ollut nopeaa ja merkittävää. Itse olen saanut ensimmäisen älypuhelimeni seitsemännelle luokalle siirtyessäni. 

Muutos on jälkikäteen tarkasteltuna ollut radikaali: rajaton pääsy internetiin ja sosiaaliseen mediaan on avautunut samaan aikaan, kun yläkoulu tarjosi vapaammat välitunnit ja itsenäisempää toimijuutta. Ei mennyt kauaakaan, kun laitteet alkoivat vallata tilaa myös oppitunneilta ja kilpailemaan huomiosta oppisisältöjen kanssa.

NYT PERUSOPETUSLAKIA muutetaan. Digitaitojen ja -mahdollisuuksien kehittyessä peruskoulu on päätynyt tilanteeseen, jossa aikaa ja energiaa kohdistuu kohtuuttomissa määrin laitteiden ja niiden käytön vahtaamiseen. 

Koulujen ja välillä myös yksittäisten opettajien käytänteet ovat vaihdelleet puhelimien sallimisessa tai kieltämisessä. Osa on myös pitänyt tiukasti kiinni laitteiden takavarikoimisesta jo tuntien alussa, vaikka ennaltaehkäisevä takavarikoiminen ei ole tähän asti ollut lain puitteissa mahdollista. Uusi laki turvaa opettajan aseman oppilaan käytöstä rajoitettaessa ja antaa tasavertaisemmin kouluille välineitä puuttua ongelmaan.

SOOL ANTOI lausuntonsa lakiesitykseen kesällä 2024. Pääosin lakiluonnos oli jo tuolloin hyvä, mutta on ollut ilo huomata, että meidänkin nostamiamme seikkoja on otettu huomioon myöhemmässä valmisteluvaiheessa.

Tarkennuksemme liittyivät esimerkiksi luokka-asteiden eroavaisuuksiin ja koulun käytäntöihin myös oppituntien ulkopuolella. Olemme esimerkiksi pohtineet, tuleeko yläkoululaiseltakin ottaa puhelin pois myös välituntien ja ruokailun aikana.

PUHELIMEN KÄYTÖN rajaaminen koulussa ei ole yksinään auktoriteettien sanelemaa tai opettajajohtoista pedagogista valintaa. Nuoret itsekin ahdistuvat koukuttavasta somesta ja rappeutuvasta keskittymiskyvystä. Uutta lakia tuleekin tarkastella myös mahdollisuutena tuottaa uutta osaamista lapsille ja nuorille sekä välineitä kontrolloida omaa ruutuaikaa ja puhelinkäyttäytymistä.

Yksinään koulu ei voi kuitenkaan pelastaa nuoria sosiaalisen median koukuttavuudelta ja haittavaikutuksilta – kodin on myös oltava tavoitteessa mukana. Koulu ei ole tässäkään asiassa irrallinen osa muusta yhteiskunnasta.
 


Opeopiskelijan printtilehti on hiilineutraali painotuote. Sataprosenttisesti hiilineutraali painotuote saadaan, kun päästöjä vähennetään tuotannon jokaisessa vaiheessa. Jäljelle jäävät päästöt on kompensoitu Verified Carbon Standard (VCS) -sertifioidun ilmastoprojektin kautta täysimääräisesti. Kokonaisuutta valvoo puolueeton kolmas osapuoli.


Lisää aiheesta

Jaa sivu somessa

Tweet