15.11.2018

Kaikki ei mene aina niin kuin...

Opinnäytetyön teon aikana voi ilmetä monenlaisia ongelmia. Siksi SOOL laati opiskelijan tueksi teesit kandidaatin- ja pro gradu -tutkielmien sekä ammattikorkeakoulujen opinnäytetyön tekemiseen.

JENNA NIEMI
Soolibooli 5/8

Kuva: Pixabay.

Sen lisäksi, että moni opiskelija kokee opinnäytetyöhön liittyvää stressiä ja ahdistusta, valitettavasti myös opinnäytetyön ohjaukseen liittyen voi tulla ongelmia. Tämä ei tarkoita, etteikö korkeakouluissa tuettaisi opinnäytetöiden tekoa, mutta välillä saman laitoksenkin sisällä ohjauksen laatu vaihtelee suuresti. Korkeakoulujen tulisi tukea opiskelijoitaan parhaalla mahdollisella tavalla, jotta opinnäytetyön kirjoittaminen sujuu joustavasti ja opiskelija pääsee valmistumaan rikkomatta mielenterveyttään siinä samalla.

Mihin teesejä tarvitaan?

Opinnäyteteesien tarina alkoi viime vuonna erään SOOLin jäsenyhdistyksen ja SOOLin hallituksen jäsenen "kummitapaamisesta". Tapaamisessa tuotiin esille puutteita opinnäytetyön ohjaukseen liittyen ja jäsenyhdistys ehdotti, että SOOL voisi tehdä opinnäytetyömateriaalia, samaan tapaan kuin on tehty Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelmakin.

SOOLissa haluttiin vastata jäsenistön tarpeeseen. Opinnäyteteesit on tarkoitettu käyttöön jokaiselle, joka jollain tavalla on tekemisissä opinnäytetöiden kanssa. Olit sitten opinnäytetyötä kirjoittava opiskelija, opinnäytteitä ohjaava opettaja, opintoja suunnitteleva sihteeri tai ainejärjestön kopovastaava, tässä on sinulle materiaalia opiskelijoiden tukemiseen ja oikeuksien varmistamiseen.

Aina ei tarvitse jaksaa yksin

Opiskelija, älä lannistu vaikka opinnäytetyö ei tuntuisikaan edistyvän. Ongelmatilanteissa ja jumikohdissa käänny rohkeasti ohjaajasi puoleen. Jos puolestaan koet, että opiskelijan oikeuksiasi loukataan, ota yhteyttä ainejärjestöösi tai käänny ylioppilas- tai opiskelijakunnan puoleen. Muista, että vaikka opiskelijana sinulla on velvollisuuksia, sinulla on myös oikeuksia.

Jos taas et voi tai halua olla yhteydessä ohjaajaasi, apua löytyy myös opiskelijaterveydenhuollon puolelta. Jos korkeakoulusi tarjoaa opintopsykologipalveluita, hyödynnä etua, sillä he ovat erikoistuneet ohjaamaan ja neuvomaan opiskelijoita erilaisissa opiskeluun liittyvissä asioissa, kuten opinnäytetyöstressissä.

Muussa tapauksessa voit ottaa yhteyttä YTHS:ään. Valitettavasti kaikki korkeakoulut eivät tarjoa opintopsykologipalveluita, vaikka niillä on oma erityinen osansa opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa YTHS:n rinnalla. Tärkeintä on, ettet jää ongelmatilanteissa yksin, sillä niihin löytyy kyllä ratkaisuja, kun niitä lähdetään etsimään.


» SOOL: Onnistuneen opinnäytetyön kahdeksan teesiä


Vinkkejä ja linkkejä opinnäytetyön tekoon

  • Tarkista ja kysele ohjaajaltasi mitä kursseja korkeakoulujen kielikeskukset ja laitoksesi tarjoavat. Heillä voi olla tarjolla erilaisia opinnäytetyöpajoja ja kirjoittamiskursseja, joiden avulla saat opinnäytetyöntekoon konkreettista apua.
  • Tutki tarjoaako korkeakoulusi muunlaista tukea. Esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa jaetaan täysihoitoapurahaa pro gradu -tutkielman viimeistelijöille, jossa opiskelija pääsee luonnon rauhaan täysihoidolla 1–2 viikoksi Konneveden tutkimusasemalle ja hän saa keskittyä tutkielman kirjoittamiseen.
  • Muista vaatia oikeuksiasi. Lisätietoa opiskelijan oikeuksista ja velvollisuuksista löytyy jokaisen ylioppilaskunnan ja opiskelijakunnan sivuilta.
  • Nyyti.fi-sivustolla on paljon tietoa ja tukea opintoihin liittyen, niin myös opinnäytetyön tekoon: www.nyyti.fi
  • Muut nettisivut ja blogit, kuten www.gradutakuu.fi voivat antaa lisävinkkejä niin opinnäytetyön tekoon kuin opiskeluun ylipäätään.

Lisää aiheesta

18.11.2024

Parikandi – kirous vai siunaus?

Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa siirryttiin keväällä 2024 käytäntöön, jossa kandidaatintutkielma pitää kirjoittaa parin kanssa. Tieto tuli opiskelijoille melko yllättäen ja aiheutti hämmennystä. Mistä parin löytäisi, ja miten yhdistää ajatukset ja taidot tärkeään opinnäytetyöhön toisen kanssa?

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

23.9.2024

Tärkeää tulevaisuuden työtä

MIRA LAURINANTTI | Blogi

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

Jaa sivu somessa

Tweet