24.8.2022

Kadonnutta opiskelijaelämää ja vuorovaikutusta etsimässä

Opettajaksi opiskeleminen on elämän parasta aikaa.

RIKU ORAS
Opeopiskelija 3/22

LÄHES KAHDEN ja puolen vuoden ajan opeopiskelijat ovat joutuneet kamppailemaan jatkuvan epävarmuuden kanssa. Luentoja on siirretty verkkoon, pienryhmäopetusta on jouduttu muokkaamaan muuttuvien rajoitusten ristipaineessa ja opetusharjoitteluita on toteutettu erilaisten etä- ja lähiopetusmenetelmien muunnelmina.

Opettajaksi opiskelemisen parhaat puolet eli kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset ja erilaiset vuorovaikutustilanteet ovat jääneet paitsioon, sillä pahimmillaan opinnot on suoritettu täysin etäyhteyksien varassa. Osa opiskelijoista on muuttanut tuiki tuntemattomalle paikkakunnalle elämänmakuisen opiskelijaelämän toivossa, mutta todellisuudessa he ovat joutuneet elämään ensimmäiset opiskeluvuotensa uudella paikkakunnalla ilman mahdollisuuksia aitoon opiskelijaelämään.

ALOITIN OPISKELEMAAN opettajaksi vuonna 2015 ja muistan vieläkin elävästi, kuinka ensimmäisten orientaatioviikkojen luennolla eräs kasvatustieteen professori julisti kaiken opettamisen perustuvan vuorovaikutukselle. Lisäksi kyseinen professori muistutti samaan hengenvetoon, että opettamisen ei pitäisi pohjautua yhdensuuntaiseen tietojen siirtämiseen, vaan parhaimmillaan opettaja ja oppija voivat oppia toisiltaan vuorovaikutustilanteissa.

Seuraamme SOOLissa tarkkaavaisesti
uuden syksyn käynnistymistä
eri opettajankoulutuspaikkakunnilla.

Noin seitsemän vuotta sitten lausutut sanat ovat tälläkin hetkellä äärettömän ajankohtaisia, sillä viime vuodet ovat muokanneet vuorovaikutuksen ja sitä kautta myös opettamisen käytänteitä. Opettajaopiskelijoiden keskuudesta onkin kantautunut runsaasti huolestuttavia viestejä siitä, että etäopetuksessa vuorovaikutus muuttuu helposti opettajajohtoiseksi tietojen siirtämiseksi eivätkä kaikki etäopetusmenetelmät palvele opettajaopintojen erityispiirteitä.

ETENKIN OPETTAJANKOULUTUKSEN kulmakivet eli opetusharjoittelut ovat kärsineet poikkeusoloista, mikä on huolestuttavaa opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen kannalta. Seuraamme SOOLissa tarkkaavaisesti uuden syksyn käynnistymistä eri opettajankoulutuspaikkakunnilla.

Opeopiskelijoilla on oltava mahdollisuus päästä opettelemaan vuorovaikuttamista sekä ennen kaikkea opettamista, jotta he ovat valmiimpia työelämään, osaavat opettaa tulevaisuudessa ja haluavat pysyä alalla. Tämän lisäksi opiskelijoiden hyvinvoinnin kannalta toivomme, että kaikkien vuosikurssien opiskelijat pääsevät nauttimaan opiskelijaelämän sosiaalisesta puolesta huolettomasti ja täysin rinnoin, sillä opettajaksi opiskeleminen on elämän parasta aikaa.


Lisää aiheesta

20.11.2024

Vakuutusyhtiö Turvalta tukea yhteisöllisyyden kehittämiseen seitsemälle SOOLin jäsenyhdistykselle

SOOL ja vakuutusyhtiö Turva etsivät lokakuussa järjestetyssä Hymykisassa ideoita, joilla voidaan edistää opeopiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä sekä tuoda hymyä opiskelijoiden arkeen. Kisan palkintoina Turva jakaa SOOLin jäsenyhdistyksille yhteensä neljä tuhatta euroa parhaiden ideoiden toteutukseen.

18.11.2024

Parikandi – kirous vai siunaus?

Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa siirryttiin keväällä 2024 käytäntöön, jossa kandidaatintutkielma pitää kirjoittaa parin kanssa. Tieto tuli opiskelijoille melko yllättäen ja aiheutti hämmennystä. Mistä parin löytäisi, ja miten yhdistää ajatukset ja taidot tärkeään opinnäytetyöhön toisen kanssa?

18.11.2024

Yli_opistoon_ko?

Peruskoulun jälkeen päätin, että minusta ei koskaan tule opettajaa.

18.11.2024

Töissä opintojen ohella: Tasapainoilua arkihaasteiden pyörteissä

Moni opeopiskelija työskentelee opintojensa ohella erilaisissa osa-aikaisissa tehtävissä. Syitä on monenlaisia, mutta tärkein niistä on raha. Suomen hallituksen toimet puskevat opiskelijoita entistä enemmän työpaikoille ensisijaisen opiskelun ohella, mikä saattaa kuormittaa jo ennestään uupuneita opiskelijoita.

18.11.2024

Tekoäly ruokkii kouluissa luovuutta – Opetushallitus linjaa tekoälyn osaksi sivistystä

Luokanopettaja Helmiina Luoma hyödyntää tekoälyä monipuolisesti opetuksen tukena. Kuudesluokkalaiset ovat innostuneet käyttämään tekoälyä hyödykseen.

Jaa sivu somessa

Tweet