18.11.2024

Harjoittelusta kokonaisvaltaista asiantuntijuutta

Asiantuntijaharjoittelut ovat opettajankoulutuksissa yhä harvinaisuus. Onneksemme SOOLin tavoitteena on, että sellainen tulisi mahdollistaa jokaiselle opettajaksi opiskelevalle.

KATI KORTENIEMI
Opeopiskelija 4/24


Kati Korteniemi on entinen SOOLin hallituksen jäsen ja opiskelee varhaiskasvatuksen maisteriohjelmassa Oulun yliopistossa. Kuva Kiia Korteniemi.

Oulun yliopistossa varhaiskasvatuksen opettajaopintojen maisterivaiheeseen kuuluu asiantuntijaharjoittelu ja kandidaatin tutkinnon harjoittelut kuluvat tiiviisti varhaiskasvatuksessa lapsiryhmässä. Minä suoritin oman asiantuntijaharjoitteluni Kuntaliiton hyvinvointi- ja sivistysyksikössä keskittyen erityisesti varhaiskasvatuksen asioihin. 

Kuntaliitto toimii ikään kuin kuntien edunvalvojana sekä tarjoaa kunnille muun muassa koulutusta ja neuvontaa. Menin harjoitteluun hyvin avoimin mielin, enkä varsinaisesti osannut siihen etukäteen valmistautua. Hyödyin kuitenkin siitä, että olin jo harjoittelun alkaessa jonkin verran perillä tutkimus-, kasvatus- ja koulutusalan ajankohtaisista asioista, vaikkakin Kuntaliitossa pyrittiin aina olemaan vielä askeleen edellä.

Olin tutustunut siihen aikaan uunituoreen hallitusohjelman sisältöön opetusta ja koulutusta koskevissa asioissa jo omalla ajallani. Olikin mahtavaa, kuinka ymmärrykseni mahdollisten muutosten vaikutuksista sai paljon uutta näkökulmaa ja perspektiiviä etenkin varhaiskasvatuksen järjestämisen osalta. Harjoittelijan kriittiseenkin sävyyn esittämät kysymykset olivat Kuntaliiton yhteisössä tervetulleita ja sain osallistua moniin mielenkiintoisiin keskusteluihin.

Siinä missä pedagogiset harjoittelut ovat kehittäneet omaa opettajaidentiteettiäni, kehitti asiantuntijaharjoittelu kokonaisvaltaisesti omaa koulutus- ja kasvatusalan asiantuntijuutta.

Osaaminen syvenee

Harjoittelun aikana kannattaa olla itse aktiivinen ja tutustua siellä työskenteleviin sekä heidän työnkuviinsa. Keskustelin harjoitteluni aikana kahden kesken jokaisen yksikössä työskennelleen kanssa, mikä auttoi hahmottamaan sivistyspalveluiden järjestämistä laajemmin kuin vain pelkästään varhaiskasvatuksen osalta. 

Työnkuviini perehtymisen kannalta oli myös ensiarvoisen tärkeää, että sain ensimmäisinä viikkoina osallistua kuuntelijan roolissa useampiin koulutustilaisuuksiin, joissa Kuntaliiton hyvinvointi- ja sivistysyksikön asiantuntijat kouluttivat esimerkiksi varhaiskasvatusjohtajia sekä päiväkotien johtajia. 

Tein harjoitteluni aikana selvityksiä muun muassa erilaisista varhaiskasvatuksen suunnitelmavelvoitteista sekä ruotsinkielisten varhaiskasvatuksen korkeakoulutusten tarjonnasta ja vetovoimaisuudesta. Osallistuin ajankohtaisiin varhaiskasvatuksen osalta valmistelussa oleviin asioihin, kuten lausuntojen valmisteluun ja sidosryhmäyhteistyöhön. Lisäksi sain olla mukana esi- ja perusopetuksen koulukuljetuskyselyn raportin kirjoittamisessa sekä opiskeluhuoltokyselyn avovastausten analysoinnissa. 

”En olisi tällaiseen keskusteluun
pystynyt osallistumaan lainkaan
niin syvällisesti ennen harjoittelua.”

Opin harjoitteluni aikana valtavasti siitä, mitä kaikkea sivistystoimi pitää sisällään ja kuinka jokaisen kunnan on tärkeää saada järjestää tuottamansa palvelut oman kuntansa ominaisuuksien mukaisesti.

Huomasin nopeasti harjoittelun alkaessa jo tavallisessa arjessanikin, että oppimani asiat veivät minua keskusteluihin, joissa osasin ottaa kantaa ihan eri tavalla. Päädyin esimerkiksi vapaa-ajallani keskustelemaan eräässä virastossa työskennelleen ihmisen kanssa yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajien lupa- ja ilmoitusmenettelyistä sekä mahdollisesta lakiuudistuksesta ja sen vaikutuksista. En olisi tällaiseen keskusteluun pystynyt osallistumaan lainkaan niin syvällisesti ennen harjoittelua.

Rohkaistu koputtamaan!

Kuntaliiton kaltaisessa organisaatiossa tehtävä edunvalvonnallinen asiantuntijatyö vaatii valveutuneisuutta, jatkuvaa itsensä kehittämistä, yhteistyötaitoja ja johdonmukaisuutta. Täysin samanlaisia ominaisuuksia vaatii myös opettajan ammatti.

En ole koskaan ollut erityisen uraorientoitunut, mutta opiskeluajan kokemukset asiantuntijaharjoittelusta ja järjestötoiminnasta ovat antaneet suuntaa sille, mitä haluan joskus tulevaisuudessa tehdä. Sainkin harjoittelusta inspiraatiota myös graduaiheeseeni. 

Sydämeni sykkii varhaiskasvatukselle ja varhaiskasvatuksen kehittämiselle. Olen hiljalleen valmistumassa ja siirtymässä pois opiskelijan statuksen alta. Sen jälkeen tahdon olla varhaiskasvatuksen opettaja, joka aktiivisesti etsii väyliä vaikuttaa entistä laadukkaamman varhaiskasvatuksen puolesta. Ja ainakin ensiaskeleet vaikuttamisen polulle ovat jo kirkkaana mielessäni, kiitos harjoittelun ja opiskeluaikaisen järjestötoiminnan.

Kannustan kaikkia omaan aktiivisuuteen mielenkiintoista harjoittelupaikkaa etsiessä. Oma harjoittelupaikkani ei ollut avoimessa haussa, vaan olin useampaan kertaan yhteydessä Kuntaliittoon tiedustellen harjoittelumahdollisuuksista, kunnes lopulta sain pyynnön haastatteluun. 

Etenkin opiskelijalla avoimia ovia on koko maailma täynnä ja harjoittelut antavat mielettömän mahdollisuuden päästä kurkkaamaan niistä, kunhan vain rohkaistut koputtamaan! 


Lisää aiheesta

Jaa sivu somessa

Tweet