25.8.2016

Fuksivuosi yllätti opeopiskelijat

Kysyimme aiempien vuosien fukseilta, mikä yllätti opeopinnoissa.

Soolibooli 4/16

Ensimmäisen vuoden opiskelijoita SOOLin Talvipäivillä 2016. (Kuva: Suvi Kilpinen)

”Lastentarhanopettajaopinnoissa yllätti teorian ja käytännön suhde, luulin käytännön opintoja olevan enemmän kuin niitä on. Ja toki se yllätti, ettemme opettele, kuinka vaipat vaihdetaan!”
Fuksi 2014, Oulu

”Ensimmäinen harjoittelu tuli yllättävän nopeasti. Toiminnallisuus ja monipuolisuus aineopinnoissa yllätti positiivisesti.”
Fuksi 2015, Turku

”Yllätti se, miten nopeasti luokka ja samanhenkiset ihmiset pystyvät hitsautumaan yhteen niin tiiviiksi ja toimivaksi porukaksi, alle vuodessa ystäviä oli jo hurja määrä ja kaikki ovat yhtä suurta perhettä. Kaikki opet todellakin puhaltavat yhteen hiileen, kampuksen henki on mahtava!”
Fuksi 2015, Savonlinna

”Minut yllätti se kuinka nopeasti vuosi kului.”
Fuksi 2015, Turku

”Yllätti positiivisesti käytännönläheisyys harjoitteluiden ja lähiopetuksen kautta, vaikka yliopistokoulutus onkin.”
Fuksi 2014, Tampere

”Tiukka aikataulu. Kurssit oli aikataulutettu tarkasti lukujärjestykseen ja teoreettiset opinnot sisälsivät paljon harjoitustöitä ja demoja, joissa oli oltava paikalla. Lisäksi oli paljon kirjallisia tehtäviä, joten tekemisestä ei ollut pulaa iltaisinkaan. Harjoittelun, teoreettisten opintojen ja itsenäisten tehtävien sovitteleminen aikatauluun oli haastavaa ja ilman kalenteria ei olisi mitenkään selvinnyt. Kaiken kaikkiaan vuosi oli työntäyteinen, mutta ehdottomasti PARAS opiskeluvuoteni.”
Fuksi 2015, Turku


Lue myös:
» Fuksivuoteni


Lisää aiheesta

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

23.9.2024

Tärkeää tulevaisuuden työtä

MIRA LAURINANTTI | Blogi

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

Jaa sivu somessa

Tweet