20.3.2015

Ei erilainen vaan erityinen

SOOLin erityispedagogiikkaa ruotiva teemaseminaari Jyväskylässä osui aiheen yhteiskunnallisen näkyvyyden kannalta otolliseen paikkaan.

JOONAS MOLKKARI
Soolibooli 2/15

Maliskuun ensimmäisen viikon perjantaina pidettyä seminaaria edelsi Helsingin Sanomissa käyty erityispedagoginen keskustelu, joka sai alkunsa jyväskyläläisen erityispedagogiikan professorin Timo Saloviidan Vieraskynä-kirjoituksesta (HS 4.3.2015), jossa hän väitti "oppilaiden siirron erityisluokille olevan lähinnä töiden pallottelua luukulta toiselle" ja teilasi siinä samalla opettajakunnan suoraan sanottuna laiskaksi. Emeritusprofessori Kari Uusikylä seminaaripäivän lehdessä (HS 6.3.2015) suositteli psykologi Saloviidalle "vuoden kestävää luokanopettajan sijaisuutta koulussa, jossa on paljon erityisopetusta" – ja ilmeisesti myös laiskoja opettajia.

Hedelmällistä keskustelua käytiin myös SOOLin seminaarissa, joka oli kattaukseltaan tällä kertaa normaaliakin laajempi: paneelikeskustelun ja koulutusalan mukaan räätälöidyn erityispedagogiikkahenkisen työelämäinfon lisäksi osallistujille oli tarjolla kahdeksan erilaista työpajaa yhteisopettajuudesta ja soveltavasta liikunnanopetuksesta aina käyttäytymisongelmien ennaltaehkäisyyn ja kolmiportaiseen tukeen käytännössä.

Seminaarin aluksi toistasataapäinen yleisö sai seurata "Ei erilaista vaan erityistä" -paneelikeskustelua, jossa keskustelijoina oli keskisuomalaisia erityisopetuksen ammattilaisia lastentarhanopettajasta yliopistonlehtoriin ja rehtorista opinto-ohjaajaan. Juontajina toimivat ansiokkaasti tulevat erityispedagogiikan ammattilaiset, abakuslaiset.

Paneelikeskustelussa päästiin sivuamaan myös toista keväällä valtamediassa näkynyttä ja vielä varmasti näkyvää erityispedagogista näytöstä: Pertti Kurikan Nimipäiviä. Profiloituuko Suomi nyt Euroopassa suvaitsevana maana, kun meitä edustaa yhteiskunnan erityisryhmä, kehitysvammaisten punk-yhtye? Mielipiteitä on yhtä monta kuin näkijää ja kuulijaa, kukin meistä arvioikoon itse suomalaisten suvaitsevuuden.

Opettajaopiskelijalle erityispedagogiikka on tietenkin muutakin kuin Pertti Kurikan Nimipäivät tai satunnaista keskustelua mielipidepalstoilla. Se on meille osa opiskelua ja se on tulevaisuudessa suurelle osalle merkittävä osa työtä. Mitä nuoren, vastavalmistuneen opettajan tulee tietää erityispedagogiikasta, erityisten opettamisesta? Mikä on vallitsevaa ja olennaista? Vastauksia ja vinkkejä oli tarjolla paljon ja monenlaisesta näkökulmasta. Ja hyvä niin, sillä tästäkään aiheesta opettajankoulutuksessa ei todellakaan kerrota kaikkea.


Lisää aiheesta

18.11.2024

Tekoäly ruokkii kouluissa luovuutta – Opetushallitus linjaa tekoälyn osaksi sivistystä

Luokanopettaja Helmiina Luoma hyödyntää tekoälyä monipuolisesti opetuksen tukena. Kuudesluokkalaiset ovat innostuneet käyttämään tekoälyä hyödykseen.

24.9.2024

Hallitus leikkaamassa opettajien täydennyskoulutuksesta

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen hallituksen budjettiesityksessä vaikeutetaan jatkuvaa oppimista taas erityisen haitallisella tavalla.

23.9.2024

Tärkeää tulevaisuuden työtä

MIRA LAURINANTTI | Blogi

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

Jaa sivu somessa

Tweet