Älä ole hiljaa, opettajankoulutus ei ole valmis
Vaikuttaminen opettajankoulutukseen on sekä opiskelijayhteisöjen että jokaisen yksittäisen opeopiskelijan asia.
SUSANNA JOKIMIES
Soolibooli 5/17
Maailma ympärillämme muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja opettajankoulutuksen tulisi pysyä sitä kehitystä edellä. Opettajankoulutus on eri paikkakunnilla alituisessa kehityksen aallossa: niin opetussuunnitelmatyön kuin erilaisten kehityshankkeiden merkeissä. Jokainen soolilainen voi vaikuttaa omassa asiantuntijuudessa opettajankoulutukseen. Sillä sinä opeopiskelijana tiedät parhaiten mitä tuleva opettaja kaipaa opettajankoulutukselta.
Vaikuttaminen opettajankoulutukseen on sekä opiskelijayhteisöjen että jokaisen yksittäisen opeopiskelijan asia. Me SOOLin hallituksen kanssa teemme työtä kaikkien opeopiskelijoiden hyväksi valtakunnallisella tasolla. Viime vuosina olemme osallistuneet opettajankoulutuksen kehittämisfoorumiin, joka toteutti valtakunnalliset linjat koulutuksen tulevaisuudelle ja nyt osallistumme foorumin tulosten arviointiin sekä rahoitettuihin kehityshankkeisiin.
Opeopiskelijoiden järjestöjen ja yhdistysten tehtävänä on taas paikallinen vaikuttaminen opintojen ja opiskeluolosuhteiden puolesta. Suomessa yliopistojen ja korkeakoulujen vahvuus on, että opiskelijat otetaan mukaan päätöksentekoon ja suunnittelutyöhön. Aktiivisella osallistumisella pidetään huolta siitä, että tämä oikeus säilyy myös tulevaisuudessa.
Järjestöjen perinteisiä tapoja vaikuttaa ovat yliopiston tai korkeakoulun henkilökunnan säännölliset tapaamiset, päättävien neuvostojen ja suunnittelutyöryhmien kokoukset, erilaisten palauteiltojen ja keskustelutilaisuuksien järjestäminen, opiskelijapalautteen kerääminen ja toisinaan jopa kannanottojen valmistelu.
Tukea edunvalvontatyöhön järjestöt saavat SOOLin koulutuksista ja julkaisuista (Suositukset opetusharjoittelulle ja Tavoitteet opettajankoulutukselle) tai henkilökohtaisesti SOOLin hallitukselta ja allekirjoittaneelta, pääsihteeriltä. Ideoita vaikuttamiseen voi poimia toisilla paikkakunnilla opiskelevilla opeopiskelijoilta esimerkiksi SOOLin järjestökurssilla, teemaseminaareissa tai somen eri foorumeissa.
Liian moni opiskelija kuitenkin surffailee opeopinnot läpi osallistumatta kehitykseen. Liian moni opiskelija on hiljaa, ei anna palautetta eikä tuo esiin omia kehitysideoitaan. Opettajankoulutus ei ole valmis, eikä se vastaa riittävästi tulevaisuuden tarpeisiin, joten jokaisen meidän opeopiskelijan tulee osallistua sen kehittämiseen.
Kannustan sinua: tuo ideasi paremmasta opetuksesta, hyödyllisemmistä sisällöistä ja harjoittelujen tärkeydestä esiin oppilaitoksellasi. Sitä ne mystiset sanat "vaikuttaminen" ja "edunvalvonta" yksinkertaisuudessa ovat. Kiinnostu, kysy, kerro ja kiitä. Anna palautetta. Jätä sinun jälkesi opettajankoulutukseen.